توپی چرخ عقب تیبا

معرفی محصول توپی چرخ عقب تیبا راست(چپ):

این قطعه یکی از لوازم یدکی مهم و زیر مجموعه‌ سیستم تعلیق خودرو می باشد.

توپی چرخ، واسط اتصال بین چرخ و خودرو است و نقش اصلی را در گردش آزادانه‌ی چرخ خودرو ایجاد میکند.

توپی چرخ را از جنس آهن میسازند تا در مقابل فشار و ضربه، مقاومت کافی داشته باشد. این قطعه نقش مهمی در امنیت خودرو ایجاد میکند و متناسب با سیستم ABS خودروی تیبا طراحی شده است.

ویژگی محصول:

  1.         ساخته شده با کیفیت بالا
  2.         مونتاژ پذیری مناسب
  3.         مطابق با بالاترین استاندارد خودرو ساز
  4.         روان‌کاری برای طول عمر بیشتر
  5.         مقاوم در برابر روغن و مواد شیمیایی
  6.         مقاوم در برابر سخت‌ترین شرایط رانندگی

موارد کاربرد:

توپی چرخ، مکانیسم دایره مانندی دارد که چرخ به دور آن میپیچد. چرخ روی توپی سوار میشود و داخل توپی چرخ، بلبرینگ‌های خاصی هستند که حرکت توپی چرخ را تسهیل میکند.

از دیگر مزایای توپی چرخ، حرکت روان‌تر و بهتر چرخ خودرو است که این قطعه، منجر به افزایش سطح ایمنی و آرامش سرنشینان می‌گردد. همچنین باعث کاهش ضربات وارده به اتاق ماشین می‌شود. عملکرد صحیح این محصول بر افزایش کارایی و عمر کمک‌فنرها نیز دخیل است.

چرخ عقب تیبا به علت نداشتن اتصالات گیربکسی و قدرت پیشرانه از این قطعه برای اتصال به شاسی خودرو استفاده میکند و بر روی آن بلبرینگ و کاسه چرخ برای ترمز گرفتن نصب میشود. لازم به ذکر است در پراید‌های قدیمی‌ سمت چپ و راست این قطعه متفاوت بوده هر سمت توپی مخصوص به خود را دارد اما در پرایدهای جدید که به سیستم ترمزی ABS مجهز هستند تفاوتی در توپی‌های هر دو سمت وجود ندارد.

علائم خرابی:

  1.         صدای تق تق یا تلق تلق یا گیر کردن چیزی به خصوص در پیچ‌ها
  2.         کاهش تعادل خودرو و فرمان‌پذیری نا مطلوب
  3.          افزایش ضربات وارده به اتاق ماشین

علل خرابی:

این محصول دارای عمر مفید است و مانند سایر اجزای سیستم تعلیق خودرو، نیاز به بازدید سالیانه نیز دارد. همچنین سالم بودن بلبرینگ توپی چرخ در عملکرد مفید قطعه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ پس توجه داشته باشید که هنگام تعویض توپی چرخ، بلبرینگ آن را هم تعویض کنید تا در عملکرد توپی چرخ، اختلال ایجاد نکند. هنگامیکه که فرمان شروع به لرزش میکند، مشکل از پوسیدگی لاستیک‌ها یا خراب شدن کمک فنرها است ولی زمانی که مشکل ناشی از توپی چرخ باشد، یکی از بست‌های آن افتاده یا بلبرینگ آسیب جدی دیده است و اگر سرپیچ‌ها هم درست درجایشان قرار نگرفته باشند، ممکن است فرمان به لرزه در بیاید.

اگر صدای گیر کردن، کلیک یا بیرون پریدن چیزی از چرخ‌ها بیاید،قطعا توپی دچار مشکل شده است. احتمالا این صداها ناشی از بازی کردن توپی چرخ است و اغلب در پیچ‌های تند به گوش میرسد. اگر موتور گیر بکند یا لنت‌ها فرسوده گردند، ترمز دچار مشکل میشود. اما شل شدن بلبرینگ هم ممکن است برای ترمز مشکلاتی مانند کشیده شدن یا گیر کردن آن ایجاد کند. همچنین خرابی توپی چرخ، عملکرد سیستم های تعلیق ، فرمان و ترمز خودرو را زیر سؤال می برد. پس اگر احساس می‌کنید که پدال ترمز خودرویتان بیش از حد پایین رفته است، باید به خرابی توپی چرخ خودرو شک کنید.

پروژه های مرتبط