مهره قفلی اکسل پراید

مهره قفلی اکسل پراید چیست؟

مهره قفلی اکسل پراید دسته ای از اتصالات میباشد که قسمت مخروطی در بالای آن وجود دارد که با ایجاد اصطکاک از باز شدن پیچ و مهره خودداری میکند.

جنس مهره قفلی از آهن یا فولاد خشکه است که با توجه به شرایط محیط مورد استفاده به صورت گالوانیزه یا سیاه مورد استفاده قرار میگیرد.

مهره قفلی بر اساس استاندارد din 980 تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. و از اتصالاتی که در  کنار مهره قفلی مورد استفاده قرار میگیرد میتوان از  پیچ سر شش گوش نام برد.

مهره

مهره جسمی حلقه‌ای مانند، گرد یا چندضلعی میباشد که داخل سوراخش رزوه شده است. مهره‌های یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته بشوند.

مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت میشوند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد. مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است.

مهره نوعی از اتصالات  است که به صورت حفره یا استوانه ای رزوه شده  می باشد

موارد استفاده از مهره

مهره معمولا در مقابل پیچ به صورت جفت قرار میگیرد و  برای اتصال قطعات به  یکدیگر استفاده میشود. پیچ و مهره با ترکیبی از اصطکاک رزوه های خود قطعات را نگه می دارند ،کشش اندکی از پیچ باعث فشرده شدن قطعات میشود. گاهاً ممکن است در برخی ماشین آلات لرزش یا چرخش وجود داشته باشد که از یک مهره شل استفاده می شود.

انواع مهره

طیف گسترده ای از مهره ها نظیر  مهره شش گوش، مهره سه گوش، مهره قفلی، مهره مربعی، مهره گرد، مهره چشمی، مهره تی، مهره جوشی، مهره آجدار، مهره ته بست و  غیره وجود دارد.

یکی از رایج ترین انواع مهره ، مهره شش گوش میباشد زیرا مهره شش گوش ، به صورت شش ضلعی است و موقعیت بهتری جهت سفت کردن و شل کردن به ابزارها را می دهد.

کاربرد مهره

مهره ها کاربردهای فراوانی دارند مانند مهره های استفاده شده در وسایل خانگی و یا مهره های بکار برده شده در صنایع خاص که هر کدام به صورت تخصصی با استانداردهای مختلف فنی طراحی می شوند.

گریدهای کششی مهره

مهره ها جهت سازگاری با پیچ های مختلف در گریدهای کششی گوناگون دسته بندی می شوند .

 به عنوان مثال، با توجه به استاندارد ایزو (iso ) یا دین (din ) یک مهره شش گوش کلاس ۱۰  قادر به پشتیبانی از بار و فشار پیچ خشکه کلاس۱۰٫۹  می باشد به همین ترتیب، یک مهره شش گوش کلاس ۵ قادر به پشتیبانی از بار و فشار پیچ کلاس ۵٫۶ می باشد.

مهره ها معمولا از مواد مختلفی نظیر فولاد یا آهن یا  پلاستیک ساخته می شوند

انواع مهره

مهره شش گوش
مهره واشردار
مهره قفلی
مهره کاسه نمدی
مهره سربسته
مهره جوشی
مهره بلند
مهره استیل
مهره چاکدار

پروژه های مرتبط