ماشین‌ کاری فلزات

ماشین‌ کاری فلزات چیست؟

ماشین‌ کاری فلزات

ماشین‌ کاری فلزات

ماشین‌کاری فلزات ، شکل دادن مواد با تراش و برش به وسیله ماشین‌های ابزار است. مقدار قشری که از قطعه اولیه برداشته می‌شود تا قطعه صیقلی و نهایی ایجاد شود، اصطلاحا تراش‌خور نامیده می‌شود. در ماشین‌کاری قطعات برحسب نوع کار از ماشین‌های تراش، فرز، مته و… استفاده می شود.

ماشین‌ کاری فلز با وسایل تخلیه الکتریکی پرفرکانس فرآیند نسبتا جدیدی است که به میزان وسیعی به‌کار گرفته می‌شود. این روش در ماشین‌کاری اشکال پیچیده و بریدن مقاطع نازک از نیمه‌رساناها و آلیاژهای وسایل فضایی کاربرد دارد. صفحه‌تراشی، گردتراشی، سوراخ‌کاری، فرزکاری، خان‌کشی، اره‌کاری و سنگ‌زنی از جمله فرآیندهای اصلی عملیات ماشین‌کاری محسوب می‌شوند.

انواع ماشین‌ کاری

انواع روش‌های ماشین‌ کاری با توجه به نیاز صنعت و ابزار و ماشین‌آلات به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • تراشکاری: عملیات ماشین‌ کاری برای تولید سطح داخلی و خارجی قطعات با سطح مقطع دوار است.
  • فرزکاری: فرزکاری فرایندی است که با ابزارهای چندلبه به نام تیغه فرز برای تولید قطعاتی با سطوح تخت و منحنی انجام می‌شود.
  • سوراخ‌کاری: سوراخکاری عملیاتی جهت تولید یا افزایش قطر یک سوراخ توسط ابزار برشی مخصوص به نام مته انجام می‌شود.
  • صفحه‌تراشی: عمل ماشین‌کاری برای ایجاد سطوح تخت با ابزارهای برش تک‌لبه است.
  • سنگ زنی: عمل ماشین‌کاری با ابزار چندین لبه سایشی به نام چرخ سنگ‌زنی است که به صورت دورانی حرکت کرده و می تواند با سایش قطعه کار، مقادیر اضافی آن را جدا کند.

ماشین‌کاری فلز با وسایل تخلیه الکتریکی پرفرکانس نیز فرآیند نسبتاً جدیدی می باشد که به میزان وسیعی بکار گرفته می‌شود. این روش برای ماشین‌کاری اشکال پیچیده و بریدن مقاطع نازک از نیمه‌ رساناها و آلیاژهای وسایل فضایی بکار می‌روند.

صفحه تراشی، گرد تراشی، سوراخ کاری، فرز کاری، خان کشی، اره کاری و سنگ زنی از جمله فرآیندهای اصلی عملیات ماشین کاری محسوب می‌شوند. در فرآیند صفحه تراشی ابزار برش توسط بازویی نگه داشته می‌شود و روی قطعه کار حرکت داده می‌شود. از آن عموما برای ایجاد سطوح تخت و عموما قطعاتی با ابعادهای بزرگ استفاده می‌شود. در این روش سطح قطعه کار از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و اصولا خشن بوده و نیز امروزه این روش کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گرد تراشی فرآیندی است که طی آن سطوح خارجی استوانه‌ای و مخروطی ایجاد می‌شود. در فرآیند گردتراشی قطعهٔ کار در مقابل یک ابزار تراش تک لبه که بصورت طولی تغذیه می‌شود می‌چرخد. که بیشتر توسط ماشین های تراش این عمل صورت می پذیرد.

این پست توصیه می شود

نظرات