تراشکاری cnc چیست؟

تراشکاری CNC

تراشکاری CNC یعنی به کارگیری دستگاه تراش سی ان سی برای کار روی قطعه کار های مختلف برای  تولید یک محصول خاص.

رایج ترین دستگاه مورد استفاده در صنعت دستگاه سی ان سی فلزات است که در حوزه های مختلف مانند جواهر سازی و خودرو سازی کاربرد دارد. امروزه ثابت شده که از این دستگاه ها میتوان در صنایع پیشرفته تر و پیچیده تر مانند صنایع پزشکی و کامپیوتر نیز استفاده کرد و آنها را به عنوان دستگاه تولید به کار گرفت.

در تراشکاری CNC قطعه کار به دستگاه بسته میشود و با چرخش قطعه کار و حرکت ابزار برش، براده برداری انجام میشود.

با گذشت زمان کنترل دستی ماشین تراش جای خود را به ماشین های تراش CNC داده اند، به این ترتیب عملیات ماشین کاری با پیروی کردن از یک برنامه از پیش تعیین شده انجام میپذیرد.

در تراشکاری CNC، این ماشین ها کاملا خودکار اند، عملیات آن ها تکراری میباشد، دقت ابعادی مورد نظر را حفظ میکنند و پس از این که دستگاه تنظیم گردید، کارگر کم مهارت هم میتواند با آن ها کار کند.

خدمات دستگاه تراشکاری cnc

به طور کلی میتوان از این دستگاه برای انجام خدمات مختلف استفاده کرد که قاعدتا در سطح توانایی و سیستم پیشرفته دستگاه هستند. در مرحله اول دقت این دستگاه‌ها بسیار بالاست و میتواند برش های دقیق با میزان دقت ۰.۱ را انجام دهد. این برای صنایع حساس و دقیق که نیاز به کار روی جزئیات دارند بهترین خبر واقعی است.

اما در طرف مقابل در بیشتر موارد به کارگیری نرم افزار در این دستگاه ها این اجازه را به ما میدهد که برش ها را با دقت بالا و با تکرار پذیری انجام دهیم.

نکته: عملکرد دستگاه تراش سی ان سی به شکلی است که قطعات تولید شده نیاز به اصلاح مجدد و بازبینی ندارند و به همین دلیل محصولات تولیدی بلافاصله دسته بندی شده و به بازار فرستاده می‌شوند.

صافی سطح و دقت ابعادی در تراشکاری CNC

صافی سطح و دقت ابعادی در تراشکاری CNC به عواملی مانند مشخصات و شرایط دستگاه تراش CNC، صلابت ماشین، ارتعاش و لرزش ابزار، شاخص های فرایندی، هندسه و ساییدگی ابزار، استفاده از مایعات برشکاری، قابلیت ماشینکاری جنس قطعه کار بستگی دارد. در نتیجه می توان دامنه گسترده ای از صافی سطح ها را به دست آورد. تکرار پذیری و دقت ابعادی بالا، وابسته نبودن به مهارت اپراتور و به حداقل رسیدن خطای انسانی سبب شده است تراشکاری CNC جزء محبوب ترین فرایندهای ساخت قرار بگیرد.

در کارگاه ساخت با به کارگیری ماشین آلات بروز فرزکاری CNC و تراشکاری CNC ارائه خدمات ماشین کاری جهت ساخت قطعات در تیراژ مختلف، با نظارت کیفی مداوم و مستمر و در کمترین زمان ممکن صورت میپذیرد.

تراشکاری CNC

تراشکاری CNC

تراش های cnc  عملکردی مشابه با تراش های دستی و سنتی دارند با این تفاوت عمده که با استفاده از کنترل عددی ، بهره وری ، دقت و کیفیت را چند برابر افزایش می دهند.

کنترلر های عددی با فناوری ها و ماشین آلات مختلفی در تعامل میباشند. یکی از این ماشین آلات ، ماشین های تراش cnc  میباشد که برای تولید مجموعه گسترده ای از قطعات، مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع ماشین ها به واسطه یک رابط به کامپیوتر کنترل میگردند.

با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، ماشین های تراش cnc  به سرعت جایگزین دستگاه های سنتی قدیمی تر شده اند. این نوع ماشین ها با مزایای فراوانی همراه میباشند. آنها میتوانند به راحتی تنظیم و مدیریت گردند. تکرار پذیری بالا همراه با دستیابی به دقت مناسب در این ماشین های سی ان سی ارائه میگردد. ماشین های تراش سی ان سی معمولا  طراحی شده اند تا از نسخه های مدرن ابزار استفاده و از فرایند های مختلف بهره ببرند.

برنامه ریزی و اجرای آنها معمولا توسط نرم افزار های CAD  و CAM انجام میگردد. برنامه نویس به وسیله نرم افزار قید شده برنامه را به صورت دستی طراحی و سپس آن را در کنترل cnc  آپلود می نماید. پس از انجام برخی دیگر از تنظیمات مانند گرفتن نقطه صفر ابزار و قطعه عملیات ماشین کاری به صورت خودکار انجام میگردد. ماشین تراش cnc  با یک رابط به منو بر روی یک کامپیوتر کنترل میگردد. اپراتور که برنامه را مدیریت میکند میتواند به صورت شبیه سازی (simulation) نحوه عملکرد دستگاه را در هر مرحله از تولید ببیند.

ماشین های تراش به روش های مختلفی تولید میگردند. با این حال اکثر آنها مشابهت هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال: تارت (ابزار گیر) قطعه ای است که ابزارهای مختلف را در موقعیتی خاص نگه میدارد و بر اساس درخواست برنامه تغییر و جابه جا می نماید.

اسپیندل بخش دیگری از دستگاه است که قطعه کار را نگه میدارد و بر اساس نیاز به سرعت های مختلف به چرخش در می آورد. به طور کلی اساس و تعریف تراش زمانی است که قطعه در حرکت و یا دوران است و ابزار به صورت ثابت خواهد بود و تعریف فرز زمانی خواهد بود که قطعه ثابت و ابزار متحرک است .

این پست توصیه می شود

نظرات